بالا را نگاه کن آسمان همین جاست..!
چهار شنبه 2 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 18:20 ::  نويسنده : Kourosh Donyavi       

آسمان 25 فروردین ساعت 10 شب و 25 اردیبهشت ساعت 8 شب

صورت فلکی عظیم جبار در افق خیلی پایین جنوب غربی قرار گرفته است. شعرای یمانی یا ستاره سگ(آلفای کلب اکبر) دقیقا در بالای افق است و بر روی آن ستاره شعرای شامی (آلفای کلب اصغر) یا ستاره سگ کوچک قرار گرفته . قدری بالاتر و در سمت غرب جنوب غربی سگ یک جفت از ستاره ای جوزا یعنی کاستور (آلفای جوزا) و پولوکس (بتای جوزا) قرار دارند.  ستاره قلب الاسد که آلفای صورت فلکی اسد می باشد تقریبا در روی نصف النهار جنوبی واقع است. بعضی از صورت های فلکی کم فروغ آسمان از جمله مار آبی یا دریایی سرظان یا خرچنگ بقیه آسمان جنوب غربی را می پوشانند.    صورت فلکی مار آبی بزرگترین و درازترین صورت فلکی در آسمان است و برای کامل این صورت حدود شش ساعت وقت لازم است. سر مار در زیر سرطان و کمی به سوی شعرای شامی است.



چهار شنبه 2 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 18:8 ::  نويسنده : Kourosh Donyavi       

آسمان 25 فروردین ساعت 10 شب و 25 اردبهشت ساعت 8 شب

ستارگان درخشان آسمان جنوب شرقی برای این ایام عبارتند از ستاره درخشان سفید سماک اعزل . آلفای سنبله . ستاره غول سرخ رنگ سماک رامح و آلفای عوا.

برای یافتن آنها می توان ستاره های دسته آبگردان دب اکبر را ادامه داد تا به سماک رامح و سپس سماک اعزل رسید. در سمت راست سماک اعزل چهار ستاره قابل توجه غراب یا کلاغ وجود دارد. در بالای سنبله ستاره درخشان ذنب الاسد -بتای دم شیر یا اسد- وجود دارد.(بتا دومین ستاره درخشان هر صورت فلکی است)  در شرق ذنب الاسد خوشه ای از ستارگان به نام گیسوان برنیکه قرار دارد که به نظر می رسد کلاله یا منگوله ای در دم شیر باشد. وقتی که شما به سمت گیسوان برنیکه نگاه می کنید  در حقیقت به شمال نظاره نموده اید که عمود بر سطح راه شیری و در ماورای مناطق کهکشان ماست.    گیسو و صورت فلکی نزدیک به آن یعنی سنبله جایگاه هزارن کهکشان کم فروغ می باشد که با تلسگوپ های آماتوری غیر قابل مشاهده اند.



 
درباره وبلاگ

زشک٬باغ پدری من سلام به همه ی کسانی که می خوانند و می فهمند.
آخرین مطالب
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





Alternative content